Kew High School

27 juni 2014 - Melbourne, Australië

In een kinderrijke familie is het soms schikken en slikken maar uiteindelijk krijgt iedereen evenveel aandacht. Vandaar dat na de ervaringen van de oudste en jongste Fikkers de afgelopen keren nu de middelste twee in de spotlight staan.

Kew High School is na vandaag geschiedenis. Gisteren ontvingen Bernou en Berend hun rapport en vanmiddag gaan de schooluniformen de verhuisdoos in. Toen het Australische plan twee jaar geleden steeds vastere vormen kreeg waren de reacties uit onze omgeving veelal enthousiast, maar ook bespeurden wij geregeld een bezorgde toon. Het feit dat Janne als superjonge leerling een jaar langer op de basisschool zou kunnen blijven zou bijna een reden kunnen zijn geweest om een jaar te vertrekken. Nienke met haar ROC was ook best tricky maar wij hadden het gevoel dat we daar wel in konden sturen, wat uiteindelijk ook is gebleken.

Maar dan Bernou en Berend. Vragen als “is er ook een gymnasium in Melbourne?” of “gaan ze dan naar een internationale school?” werden vaak gesteld en even vaak wisten wij hier geen antwoord op te geven. Wat we wel wisten was dat we veel vertrouwen hadden in onze kinderen en dat zo’n jaartje overseas - of zoals we in Friesland zeggen feroaring fan lucht - hun vast goed zou doen. Als dat dan zou inhouden dat ze een jaar zouden doubleren, dan zei het zo. Uiteindelijk is alles prima verlopen. In Australië kent men geen gedifferentieerd onderwijs vanaf het begin zoals bij ons. Iedereen gaat naar Highschool ongeacht het niveau. De differentiatie zit in het curriculum en als je slim bent ga je in niveaugroepen werken. In year 10 (klas 4) kun je uitstromen naar TAFE, wat overeenkomt met het ROC. In year 11 en 12 kun je VCE (Victorian Certificate of Education) subjects volgen die toegang geven tot University. Als je bijvoorbeeld medicijnen wilt gaan studeren moet je een bepaalde score halen om toegelaten te worden. Berend stroomde halverwege year 8 in en na de zomervakantie ging hij naar year 9 en zijn grootste geluk was dat er in iedere pauze gevoetbald wordt. Omdat het schooljaar niet parallel loopt met het Europese zat Berend een half jaar boven zijn niveau. Met Engels als voertaal was dat zeker in het begin soms lastig maar door Berend zijn no worries mentaliteit wist hij zich hier prima doorheen te slaan. Zijn rapport was dan ook prima. Bernou stroomde halverwege year 9 in en ging na de zomervakantie in februari naar year 10. Zij zat een half jaar onder haar niveau maar kon onmogelijk starten in year 10 omdat men allemaal zgn. VCE examens aan het doen was. Ook voor haar prima om zo te starten maar na een jaar is het wel duidelijk dat er weer wat meer druk mag komen. Ze heeft meegedaan aan de volleyball competition en trainde twee keer per week van 7.30 tot 8.30 voor school begon. Tja en ook net als in Nieuw-Zeeland was ze weer goed in de cross country running want wederom zonder te trainen haalde ze de regional final. Kortom, met deze ervaring zal gestart worden op het Canisius en Stedelijk Gym.

Berend gaat naar 3 Atheneum. Hij had al snel door dat een jaar geen Grieks en Latijn onmogelijk in te halen valt in de derde. Afgelopen jaar heeft hij Duits wel bijgehouden en we zullen zien hoe het zal gaan. Bernou gaat door naar de vijfde. Ze heeft laten zien dat ze goed is in plannen en een prima werkhouding heeft. Met wellicht wat extra ondersteuning bij bepaalde vakken moet het gaan lukken. En zo niet…….no worries mate.